کفپوش تاتامی چیست؟ ریشه کلمه تاتامی از کجاست؟

کفپوش تاتامی با کیفیت

کفپوش تاتامی نوعی حصیر است که در اتاق‌های سنتی ژاپنی‌ها استفاده می‌شود. آیا می‌دانستید کلمه تاتامی از ریشه کلمه تاتامی به معنی انباشته کردن می‌آید؟ حتی کلمه تاتامی در قدیمی‌ترین کتاب‌های ژاپنی در سال 712 برای اولین بار آورده شده است.

کفپوش تاتامی

«کفپوش های تاتامی ژاپنی»

تشک تاتامی چیست؟

کفپوش تاتامی در زمان‌های قدیم، ژاپنی‌ها کف خانه‌های خود را با چوب می‌ساختند و تشک تاتامی که در اوایل تاریخ تولیدشان نازک‌تر بودند؛ در خانه‌های افراد ثروتمند و مرفه به‌عنوان جایی برای نشستن استفاده می‌شدند.
بعدها نجیب‌زادگان و سامورایی‌ها روی تاتامی یا حصیر بافته‌شده به نام گوزا می‌خوابیدند. در همین حال مردمان عادی از حصیر و یا نی گشاد برای زیرانداز خواب خود استفاده می‌کردند.
در قرن 16، سن نو ریکیو در اتاقی کوچک که پوشیده شده از کفپوش تاتامی بوده مراسم چای ژاپنی را با کمک مواد کاملاً طبیعی برگزار کرد.
در قرن 17، تقریباً تمامی خانه‌ها از کفپوش تاتامی استفاده می‌کردند. امروزه نیز در خانه‌های مدرن حداقل یک یا دو اتاق وجود دارد که مانند اتاق‌های ژاپن باستان از کفپوش تاتامی در آن‌ها استفاده‌شده است.

 

کفپوش تاتامی

کفپوش تاتامی

آیا قصد خرید کفپوش تاتامی رادارید؟ و به دنبال اطلاعات در مورد محصولات فومی هستید؟ پس این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به پاسخ تمام سؤال‌هایتان برسید.
همان‌طور که در ابتدا گفته شد گذشته تاتامی به ژاپن و چین می‌رسد، همان زمان که کشاورزان کاه و چلتوک برنج را به هم می‌بافتند؛ تا برای رفع خستگی روی آن‌ها استراحت کنند. باگذشت زمان این عمل یک هنر و یک عصر دستی به‌حساب آمد و موردتوجه همگان بخصوص ثروتمندان درآمد.
امروزه شکل و مواد تشکیل‌دهنده تاتامی نسبت به قرن 15 خیلی تفاوت پیداکرده است. علت این موضوع هم‌روی کار آمدن علم شیمی و به کار بردن مواد پتروشیمی هست. موادی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید تاتامی‌ها دخیل هستند عبارت‌اند از: پیگمنت، پلی اتیلن، اسید بنزوئیک، اکسید آهن، خشک‌ کن کبالت، پلی آمید، استون، اسید استئاریک ۱۸۰۱، فوکو 7000 AC  ،چسب کموزیل، پلی اتیلن، EVA و… میزان استفاده از این مواد متفاوت است و به تولیدکننده و نوع تولید بستگی دارد.

تاتامی باکیفیت

در خرید کفپوش تاتامی نباید فقط ضخامت را موردبررسی و مهم‌ترین ملاک در نظر بگیرید. اما در برخی از شرایط و برای خرید تاتامی در مواردی خواست (مانند خرید برای باشگاه، سالن رزمی و…) ضخامت هم مورد مهمی محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌ها و خاصیت‌های کفپوش تاتامی که آن را نسبت به کفش‌های دیگر متمایز می‌کند. قابلیت انعطاف‌پذیری و نرمی این کفپوش‌ها است. یعنی هر چه از فشار راه رفتن یا تمرین حرکات ورزشی کفپوش‌ها فرو بروند ولی بعدش تاتامی ها به‌سرعت به حالت اولیه خودشان برمی‌گردند.

که این برگشت‌پذیری به مقدار درصد EVA بستگی دارد و باکیفیت رابطه مستقیم دارد. البته این موضوع را باید بدانید که هر چه ضخامت بالاتر برود برگشت‌پذیری کفپوش‌ها کمتر می‌شود؛ درحالی‌که تحمل وزن آن‌ها بالاتر می‌رود. تحمل وزن در ضخامت‌های مختلف متفاوت است.

به‌طور تقریبی متوسط تحمل وزن نقطه‌ای به‌صورت زیر است:

  • 10 میلی‌متر تا وزن 45 کیلوگرم
  • 20 میلی‌متر تا وزن 70 کیلوگرم
  • 25میلی‌متر تا وزن 97 کیلوگرم
  • 30 میلی‌متر تا وزن 125 کیلوگرم
  • 40 میلی‌متر تا وزن 145 کیلوگرم
  • 50 میلی‌متر تا وزن 170 کیلوگرم
  • 60 میلی‌متر تا وزن 185 کیلوگرم
  • 70 میلی‌متر تا وزن 205 کیلوگرم

 

کفپوش تاتامی

 

وزن خود این تاتامی ها نیز تقریباً عبارت‌اند از:

  • 20 میل 2000 گرم
  • 25 میل 2500 گرم
  • 30 میل 3000 گرم
  • 40 میل 3500 گرم
  • 45 میل 4000 گرم
  • 50 میل 4500 گرم
  • 60 میل 5500 گرم
  • 70 میل 6500 گرم

کفپوش ورزشی

کفپوش تاتامی باضخامت 25میل به بالا جز کفپوش ورزشی محسوب می‌شوند. که با تراکم بالا و استانداردهای جهانی تولید و عرضه می‌گردند. کاربرد این نوع تاتامی ها اکثراً برای ورزش‌هایی چون: کاراته، تکواندو، ووشو و تمامی ورزش‌های رزمی هست. این کفپوش تاتامی به خاطر قابلیت برگشت‌پذیری و انعطافی که دارند آسیب‌هایی که ممکن است حین تمرین برای ورزشکاران پیش بیاید را کاهش می‌دهند. تاتامی‌های 20 میل مناسب برای کودکان 25 تا 50 میل هم مناسب برای باشگاه‌های بزرگ‌سالان هست.

تاتامی رزمی

کفپوش تاتامی مناسب‌ترین کفپوش برای ورزش‌هایی مانند کاراته، جودو، ژیمناستیک.
تاتامی رزمی با جذب و دفع ضربات ورزشکاران از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. برای اینکه عملکرد عالی داشته باشد باید از مواد EVA مرغوب استفاده شود تا تاتامی ها شکننده و سفت نباشند. به این منظور تاتامی رزمی علاوه بر اینکه ایمنی برای حرکات را ایجاد می‌کند باعث می‌شود که حرکات بهتر و دل‌چسب‌تر انجام شود.

قیمت تاتامی رزمی

عواملی چون ضخامت، ابعاد، متراژ بر قیمت تاتامی تأثیرگذار است. مقدار EVA و پلی اتیلن که برای تولید تاتامی داخل محصول استفاده‌شده است نیز تأثیراتی در تعیین قیمت دارد. تقریباً می‌شود قیمت کفپوش را بر مبنای ضخامت و مقدار eva نسبت به پلی اتیلن حساب کرد. اگر هنگام تولید EVA از حد استاندارد کمتر باشد باعث می‌شود که کفپوش تولیدشده شکننده باشد و کیفیت خوبی نداشته باشد.

هنگام سفارش قیمت به ضخامت هم خیلی بستگی دارد، چون هرچقدر ضخامت بالاتر باشد مواد تولید هم میزانش افزایش میابد و درنتیجه قیمت کفپوش‌ها نیز بیشتر می‌شود. رنگ‌هایی مثل آبی و قرمز نسبت به رنگ سبز و زرد از قیمت بالاتری برخوردارند ولی خیلی کم در قیمت نهایی کفپوش‌های تاتامی رزمی تأثیر دارند. قیمت تاتامی ها برحسب مترمربع است. این در حالی است که بقیه محصولات فومی مانند: استپ، تخته شنا، مت یوگا، آجر بوگا، دوقلو شنا، اسباب‌بازی‌های فومی قیمتشان برحسب تعداد محاسبه می‌شود.

 

مجموعه پالیزفوم با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب کفپوش‌های تاتامی را در ابعاد متفاوت (100*100 و 50*50) و هر ضخامتی که موردنیاز شما باشد، تهیه و تولید می‌کند. مشتریان پالیزفوم با اعتماد به مجموعه ما بیش از نیم دهه است که از کفپوش و محصولات ما خریداری و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به: شهرداری، فدراسیون‌های ورزشی سایر استان‌ها، باشگاه‌های رزمی، ارگان‌های دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها و… اشاره کرد.

خصوصیات کفپوش‌های تاتامی پالیزفوم:

.1 تنوع رنگ و طرح
.2 تولید از فوم نرم و بهداشتی
.3 کیفیت بسیار بالا
.4 قابل شستشو بودن این کفپوش‌ها(با آب و شوینده‌های معمولی)
.5 مناسب بودن قیمت این کفپوش‌ها
.6 قابل‌استفاده در باشگاه‌های ورزشی کاراته، کونگ‌فو، تکواندو، مهدکودک و اتاق کودک

«به‌منظور حذف واسطه و خرید مستقیم از کارخانه با کارشناسان فروش مجموعه پالیزفوم تماس بگیرید»

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *