تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC و بررسی مزایا و معایب آن

تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC

تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC یکی از مهمترین گفتگوهای مورد بحث در انجمن‌های مختلف و طی چند سال گذشته بوده است. اگر شما از جمله کسانی هستید که می‌خواهید بدانید چه چیزی آن‌ها را از هم جدا می‌کند، در این مطلب چند نکته مهم بیان کرده‌ایم که بهتر است آن‌ها را بدانید.

1. تعاریف:

لاستیک: یک ماده پلیمری با خاصیت الاستیسیته یا برگشت پذیری به شمار می‌آید که در دمای اتاق انعطاف پذیر است و می‌تواند تغییر شکل بزرگی را تحت تأثیر یک نیروی خارجی کوچک ایجاد کند. پس از حذف نیروی خارجی می‌توان آن را به حالت اولیه خود بازگرداند. لاستیک یک پلیمر کاملا بی‌شکل است.

PVC: که قبلاً به عنوان پلی وینیل کلرید شناخته می‌شد، پلیمری از مونومر وینیل کلرید (VCM) است که تحت تأثیر نور و گرما طبق مکانیسم پلیمریزاسیون رادیکال پلیمریزه می‌شود.

2. طبقه بندی

لاستیک: را می‌توان به لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی تقسیم کرد. با توجه به شکل می‌توان آن را به لاستیک خام، لاتکس، لاستیک مایع و لاستیک پودری تقسیم کرد.

PVC: با توجه به دامنه کاربرد می‌توان آن را به PVC سخت یا غیر پلاستیکی، PVC انعطاف پذیر یا پلاستیکی، پی وی سی اصلاح شده PVC-M، پلی وینیل کلراید یا پرکلرووینیل CPVC و PVC مولکولی جهت‌دار PVC-O تقسیم کرد.

3. آماده سازی

لاستیک: برای افزودن ترکیبات مختلف مورد نیاز به لاستیک، لاستیک خام باید پلاستیکی شود تا انعطاف پذیری آن بهبود پیدا کند. سپس کربن سیاه و افزودنی‌های مختلف لاستیکی به طور مساوی با ترکیب لاستیکی مخلوط می‌شوند. ترکیب لاستیکی از فشرده شده عبور می‌کند تا یک قسمت خالی با شکل خاصی ایجاد شود. سپس با مواد نساجی (یا با مواد فلزی) ترکیب می‌شود تا یک محصول نیمه تمام تشکیل شود. در نهایت، محصول نیمه تمام با پلاستیسیته پس از ولکانیزاسیون به یک محصول نهایی بسیار الاستیک تبدیل می‌شود.

PVC: پلی وینیل کلراید را می‌توان با واکنش جایگزینی اتیلن، کلر و کاتالیزور ساخت.

تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC

تفاوت اصلی بین کفپوش لاستیکی و PVC

تفاوت اصلی بین PVC و لاستیک بر اساس کاربرد، تولید، ساختار و طبیعت آن است. لاستیک یک محصول طبیعی است که از شیره درختان لاستیک ساخته می‌شود در حالی که پلاستیک یک ماده مصنوعی و محصول جانبی روغن است. در گذشته انسان‌ها از سیمان، چوب و آتش استفاده می‌کردند اما با تکامل فناوری، بشر به پیشرفت خود ادامه داده است. اگرچه این دگرگونی در بیشتر موارد فقط مادی گرایانه بود، اما به توسعه صنایع مختلف در نقاط مختلف جهان کمک زیادی کرده است.

دو ماده انقلابی که مسئول رشد صنایع بودند لاستیک و پلاستیک از جمله PVC یا پلی وینیل کلرید هستند. اگرچه هر دو خوب، انعطاف پذیر و مفید هستند، اما این دو دارای خاصیت، ظاهر و اهداف متمایز هستند. هر دوی آنها برای تولید محصولات جدید بسیار کاربردی هستند. علاوه بر این، این دو محصول از یکدیگر کاملاً متنوع هستند و می‌توانید به راحتی یکی را از دیگری متمایز کنید.

لاستیک طبیعی یک ماده آلی رایج است که از شیره درختان لاستیکی ناشی می‌شود. لاستیک به طور کلی به عنوان الاستومرها طبقه بندی می‌شود و از نظر طبیعت الاستیک است. علاوه بر این، به دلیل مقاومت بالا در برابر آب و شکستگی و همچنین نسبت کشش بالا نیز شناخته شده است که به معنی طول عمر طولانی است.

تفاوت در مواد

لاستیک و پلاستیک مانند PVC هر دو حاوی پلیمر هستند. پلاستیک از تثبیت کننده، پلاستیک ساز، رنگدانه‌ها، پرکننده‌ها و موارد دیگر تشکیل شده است. از طرف دیگر لاستیک حاوی آب و ترکیبات آلی خاص است. تفاوت اصلی PVC و لاستیک در جنس آن است. اکنون فقط با نگاه کردن و لمس آن متوجه می‌شوید که لاستیکی یا پلاستیکی است.

تفاوت در خواص

علاوه بر این، بر اساس هر دو ویژگی آنها، می‌توانید به راحتی یکی را از دیگری تشخیص دهید. پلاستیک‌ها انواع مختلفی دارند، بیش از 10000. با این حال، لاستیک فقط به صورت مصنوعی و ارگانیک در دسترس است. به طور کلی، تفاوت بین PVC و لاستیک بر اساس سایر خواص آنها مانند پلاستیک، کشسانی و دوام است.

از نظر سمیت، پلاستیک‌ها به دلیل نامحلول بودن در آب سمیت کمی دارند. در این میان لاستیک‌ها به دلیل داشتن آب دارای سمیت بالایی هستند. پلاستیک‌ها در مقایسه با لاستیک ماهیت ارتجاعی کمتری دارند و تغییر شکل نمی‌دهند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم PVC و لاستیک کاربرد آنهاست. پلاستیک‌ها در کاربردهای مختلفی مانند پوشاک، نوشیدنی، غذا، ساخت و ساز و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. پلاستیک‌ها، به ویژه پلی وینیل کلراید، نیز به عنوان مواد عرشه PVC استفاده می‌شود. در همین حال، لاستیک برای مقاصد صنعتی و حتی برای جنگ‌های پیشرفته به دلیل استحکام بی‌عیب و نقص، عملکرد و توانایی آن در مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف استفاده می‌شود.

تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC

تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC

کفپوش لاستیکی

  • کفپوش لاستیکی از لاستیک طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. لاستیک طبیعی از شیره طبیعی گیاهان خاصی به نام لاتکس به دست می‌آید، در حالی که لاستیک های مصنوعی ساخته دست بشر هستند.
  • 70 درصد لاستیک‌های امروزی مصنوعی است.
  • کفپوش لاستیکی یک گزینه همه کاره است و برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.
مزایای کفپوش لاستیکی
  • بادوام است و با مراقبت مناسب می‌تواند بیشتر از PVC دوام بیاورد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری از آن کم است و به آسانی نصب می‌شود.
  • در برابر لغزش مقاوم است و در شرایط مرطوب و خشک نسبتا ایمن عمل می‌کند.
  • در برابر ضربات، بارهای شدید، آب و مواد شیمیایی مقاوم است.
  • لاستیک بسته به ضخامت خود می‌تواند صدا را کاهش دهد.
  • دارای خواص عایق عالی است که هم گرما و هم سرما را حفظ می‌کند.
معایب کفپوش لاستیکی
  • گرانتر از PVC است. قیمت به ضخامت، کیفیت و سبک انتخابی شما بستگی دارد.
  • مستعد تغییر رنگ است. مواد شیمیایی خشن مانند مواد شوینده و برخی از مواد پاک کننده می‌توانند کفپوش لاستیکی را لکه‌دار کنند. علاوه بر این، اگر چربی فوراً پاک نشود، می‌تواند لکه‌های ناخوشایندی ایجاد کند.
  • کفپوش لاستیکی تازه خریداری شده بوی خاصی دارد که به مرور زمان محو می‌شود. با این حال، ممکن است برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

تفاوت کفپوش لاستیکی و PVC

کفپوش PVC

  • پلی وینیل کلراید یا پی وی سی یک ماده ترموپلاستیک است که به دو شکل اصلی – سفت و انعطاف پذیر وجود دارد.
  • پی وی سی پس از پلی اتیلن و پلی پروپیلن به عنوان پرفروش‌ترین پلیمر پلاستیکی در رتبه سوم قرار دارد.
  • در محیط‌های فاقد تشک لاستیکی مناسب جایگزین خوبی است.
مزایای کفپوش PVC
  • با دوام و سبک وزن است، مقاومت خوبی در برابر آب و هوا دارد و برای استفاده در فضای باز مناسب است.
  • به دلیل داشتن کلر زیاد، خاصیت خود خاموش شدنی دارد و در برابر آتش مقاوم است.
  • یک گزینه اقتصادی است.
  • در رنگ‌ها، طرح‌ها و بافت‌های مختلف موجود است.
معایب کفپوش PVC
  • جایگزینی آن می‌تواند دشوار و بازیافت آن پرهزینه باشد.
  • بحث‌های زیادی در مورد مضر بودن اجزای پی وی سی برای سلامتی انسان وجود داشته است، اگرچه سازندگان در سال‌های اخیر این ماده را برای سازگاری با محیط زیست و سلامت بیشتر توسعه داده‌اند.

مجموعه پالیزفوم با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب کفپوش pvc و کفپوش لاستیکی را تهیه و تولید می‌کنند. مشتریان پالیزفوم با اعتماد به مجموعه ما بیش از نیم دهه است که از کفپوش و محصولات ما خریداری و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به: شهرداری، فدراسیون‌های ورزشی سایر استان‌ها، باشگاه‌های رزمی، ارگان‌های دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها و… اشاره کرد.

منبع: therubbercompany

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *