راهنمای تاتامی و تشک تاتامی

تاریخچه تشک تاتامی

کفپوش‌های تاتامی از دیرباز بخش مهمی از فرهنگ، معماری سنتی و حتی ورزش ژاپن بوده است. تشک‌های تاتامی محیطی دلپذیر و آرامش بخش را ایجاد می‌کنند و هر فردی می‌تواند از آن لذت ببرد. در این راهنما، تاریخچه، استفاده و مراقبت از تشک‌های تاتامی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

تاتامی چیست؟

تاتامی نوعی کفپوش رایج در ژاپن رایج است. تشک‌های تاتامی از راش و پارچه ساخته می‌شوند، برای محکم نگه داشتن تشک تاتامی، علف‌های راش (IGUSA) در اطراف هسته کاه برنج بافته می‌شود. با این حال، هسته‌های کاه برنج به طور فزاینده‌ای با مواد مدرن‌تر مانند خرده چوب یا فوم پلی استایرن جایگزین می‌شوند. تشک‌های تاتامی در ابتدا دارای رنگ سبز و رایحه‌ای علفزار مانند هستند و رنگ و بوی آن به مرور زمان محو می‌شود. برای تمیز نگه داشتن لبه‌ها معمولاً حاشیه آن را با پارچه‌ای می‌دوزند.

تاریخچه تشک تاتامی

حصیرهای تاتامی از قرن هشتم، حداقل از دوره نارا، وجود داشته‌اند. در اصل، اشراف و شهروندان طبقه بالا از آن فقط برای خواب استفاده می‌کردند اما از قرن شانزدهم از تشک‌های تاتامی به‌عنوان کفپوش برای پوشاندن کل اتاق‌ها استفاده می‌شد، نه فقط برای خواب یا نشستن.

آنها در آن زمان عمدتاً برای طبقات بالای جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت و معماری ژاپنی در حال تبدیل شدن به سبکی بود که ما اکنون با خانه‌های سنتی ژاپنی مرتبط می‌کنیم. در قرن هفدهم، تشک‌های تاتامی به طور گسترده در تمام سطوح جامعه مورد استفاده قرار گرفت و برای اکثر خانه‌ها داشتن کفپوش تاتامی معمول شد.

در سال‌های اخیر محبوبیت آنها کاهش یافته است و علت آن در درجه اول دشواری در تمیز کردن و همچنین نیاز به تعویض منظم آنها است. با این حال، هنوز داشتن حداقل یک اتاق با کفپوش تاتامی در خانه‌های ژاپنی بسیار رایج است.

تاریخچه تشک تاتامی

اندازه تشک تاتامی

از آنجا که تشک‌های تاتامی در طول تاریخ ژاپن به طور گسترده به عنوان کفپوش ترجیحی استفاده می‌شد، آن‌ها به واحد استاندارد برای اندازه‌گیری اتاق تبدیل شدند. به جای متر یا فوت، “jo” (畳) برای محاسبه اندازه اتاق با اشاره به تعداد تشک‌های تاتامی (که در یک اتاق قرار می‌گیرند) استفاده می‌شود. این سیستم اندازه گیری معمولا توسط مشاوران املاک و معماران استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، یک اتاق 4.5 جو می‌تواند 4.5 تشک تاتامی را در خود جای دهد. به منظور تناسب کامل در یک اتاق، معمولاً از تشک‌های تمام اندازه و نیم سایز استفاده می‌شود. از سوی دیگر، اندازه‌های تشک تاتامی در سراسر کشور استاندارد نیست و بسته به منطقه متفاوت است.

یک تشک تاتامی سایز کامل در توکیو معمولاً 0.88 در 1.76 متر است، در حالی که یک تشک تاتامی با اندازه کامل در کیوتو 0.95 در 1.91 متر است. اکثر تشک‌ها 5 یا 6 سانتی‌متر ضخامت دارند.

تشک تاتامی برای هنرهای رزمی

تشک‌های تاتامی به عنوان کفپوش برای هنرهای رزمی ژاپنی معروف هستند. تشک‌های معمولی تاتامی به طور سنتی به دلیل کیفیت محکم و بازده و همچنین توانایی و مقاومت آنها در برابر ضربه استفاده می‌شود. تاتامی در کاراته، جودو و آیکیدو استفاده می‌شود و قدم گذاشتن بر روی تشک تاتامی یک ورود مقدس به منطقه هنرهای رزمی محسوب می‌شود.

تشک‌های تاتامی که در دوران مدرن برای هنرهای رزمی استفاده می‌شوند، معمولاً از فوم غلیظی مشابه فوم مورد استفاده برای ژیمناستیک ساخته می‌شوند. این به منظور تقلید از بافت و خواص تشک‌های تاتامی طراحی شده است و در عین حال دوام و انعطاف پذیری بیشتری دارد. در دنیای هنرهای رزمی، از این تشک‌های فوم هنوز به عنوان تاتامی یاد می‌شود و با احترامی مشابه با تشک‌های تاتامی واقعی رفتار می‌شود.

اندازه تشک تاتامی

تاتامی در عصر مدرن

با غربی شدن ژاپن، به طور فزاینده‌ای رایج شده است که خانه های ژاپنی چیدمان و طراحی غربی داشته باشند. این چیدمان اغلب شامل کفپوش چوبی است، با این حال، حداقل یک اتاق باید دارای کفپوش تاتامی باشد، که تلفیقی راحت از سنتی و مدرن، ژاپنی و غربی ایجاد می‌کند و به فرد اجازه می‌دهد از مزایای هر دو بهره‌مند شود. این نوع اتاق به واشیتسو یا «اتاق به سبک ژاپنی» معروف است.

داشتن کفپوش تاتامی گزینه بسیار خوبی است زیرا محیطی آرام ایجاد می‌کند، برای نشستن یا خوابیدن راحت است و کفی امن و نرم برای بازی کودکان است. امروزه می‌توانید کفپوش تاتامی را به راحتی از پالیزفوم خریداری کنید که برای نصب روی کف‌های چوب سخت طراحی شده است و تبدیل هر اتاقی را به اتاق تشک تاتامی ساده می‌کند.

مراقبت و نگهداری تشک تاتامی

تشک‌های تاتامی نسبت به کفپوش‌های چوبی یا فرش به نگهداری متفاوتی نیاز دارند. آنها معمولاً بین 5 تا 6 سال عمر می‌کنند و رنگ آن‌ها به مرور زمان به قهوه‌ای مایل به زرد محو می‌شود. هنگامی که روی تشک‌ها علائم ساییدگی مشاهده کردید، زمان تعویض آن‌ها، یا در برخی موارد، برگرداندن آن‌ها فرا می‌رسد.

مواد راش چمن مستعد جمع‌آوری و جذب کثیفی، مایعات و سایر ذرات است، بنابراین تمیز کردن تشک‌ها بسیار مهم است. آنها همچنین به رطوبت حساس هستند و اگر برای مدت طولانی در یک محیط مرطوب و بدون تمیز کردن قرار بگیرند شروع به رشد کپک می‌کنند.

تمیز کردن تشک تاتامی مستلزم استفاده از جاروبرقی با اتصال تاتامی یا یک جارو مخصوص تاتامی است. برای حفظ شکل آن‌ها همچنین می‌توانید با دست و یک پارچه خشک آن را تمیز کنید.

نکته: از آنجا که تشک‌های تاتامی به راحتی آسیب می‌بینند، هرگز روی آن کفش نپوشید و مطمئن شوید که پایه‌های مبلمان برای کفپوش تاتامی مناسب هستند، ترجیحا با کفی پهن و صاف که بهتر می‌تواند وزن مبلمان را جابجا کند.

نگهداری تشک تاتامی

فرهنگ ژاپنی را بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهید

هر فردی که به ژاپن سفر می‌کند یا در ژاپن زندگی می‌کند، خیلی سریع با کفپوش تاتامی آشنا می‌شود. این کفپوش به دلیل رایحه آرام بخش، بافت طبیعی و احساس دلپذیرش بسیار مورد علاقه افراد است. تشک‌های تاتامی بخش مهمی از فرهنگ ژاپنی باقی مانده‌اند، از خاستگاه آن‌ها به عنوان مکان خواب برای اشراف گرفته تا استفاده در هنرهای رزمی و استفاده گسترده از آن‌ها در خانه‌ها، اتاق‌های چای، رستوران‌ها و سایر موسسات.

مجموعه پالیزفوم با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب کفپوش تاتامی را در ابعاد متفاوت (100*100 و 50*50) و هر ضخامتی که مورد نیاز شما باشد، تهیه و تولید می‌کند. مشتریان پالیزفوم با اعتماد به مجموعه ما بیش از نیم دهه است که از کفپوش و محصولات ما خریداری و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به: شهرداری، فدراسیون‌های ورزشی سایر استان‌ها، باشگاه‌های رزمی، ارگان‌های دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها و… اشاره کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *