رایج‌ترین لاستیک‌ها، کاربردها، مزایا و معایب آنها

رایج‌ترین لاستیک‌ها

لاستیک یک ماده الاستیک و ارتجاعی با کاربردهای مختلف است. از نوک بطری شیر بچه گرفته تا مهر و موم‌ها و پدهای عایق موشک‌ها و فضاپیماها از لاستیک استفاده شده است. همچنین این ماده در بسیاری از برنامه‌های صنعتی و خانگی نیز وجود دارد. ما 8 نوع لاستیک، کاربرد، مزایا و معایب آنها را به اشتراک خواهیم گذاشت.

انواع لاستیک

طبیعی

لاستیک طبیعی همانطور که از نام آن پیداست یک الاستومر طبیعی است که از درختان لاستیک مناطق استوایی به شکل یک ماده شیری چسبناک به نام لاتکس استخراج می‌شود. این مایع غلیظ پس از خشک شدن و عملیات شیمیایی منعقد شده و برای تهیه بسیاری از محصولات استفاده می‌شود. لاتکس در شکل خام خود، نوعی چسب بسیار خوب است و می‌توان با انحلال آن در حلال‌های مناسب، چسب‌های مختلفی تولید کرد‌.

مزایا: استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر سایش.

معایب: تخریب در اشعه ماوراء بنفش، ازن، نور خورشید، گرما، نفت و سوخت.

کاربرد: در تهیه لاستیک، کفپوش، پدهای ضد لرزش و پایه‌ها.

نئوپرن

اگرچه نام علمی آن، پلی کلروپرن است، اما نام قبلی آنقدر رایج شده است که بیشتر به «نئوپرن» معروف است. این اولین لاستیک مصنوعی است که به جهان معرفی شده است. این پلیمر الاستیک همه کاره با خواص فیزیکی و مکانیکی عالی خود برای خدمات مهندسی متنوع مناسب است.

مزایا: مقاومت در برابر حرارت، مواد شیمیایی، دما، آب، آب و هوا، روغن و شعله.

معایب: قیمت نسبتاً بالا، غیرقابل تجزیه زیستی، تجزیه در اسیدهای اکسید کننده قوی، کتون و حلال‌های آلی.

کاربرد: لباس‌های مرطوب، دریانوردی و کشتی‌ها، لنت‌های بلبرینگ، مهر و موم، تزئینات هواپیما و هوافضا، شیلنگ‌ها و تسمه تایم.

لاستیک طبیعی

سیلیکون

لاستیک سیلیکون یا پلی سیلوکسان (Polysiloxane) یک پلیمر منعطف است که از ترکیب پلیمرهای کانی – آلی به دست می‌آید. از سیلیکون می‌توان برای تشکیل مایعات، جامدات سخت و محصولات لاستیکی استفاده کرد. مهم‌ترین خصوصیات لاستیک سیلیکون، انعطاف پذیری و مقاومت گرمایی بالایی آن است. مقاومت سیلیکون‌ها در محدودۀ دمایی وسیعی قرار دارد بازده دمایی حدود -۷۵ درجه فارنهایت تا بیش از ۵۰۰ درجه فارنهایت.

مزایا: پایداری شیمیایی و حرارتی، محدوده دمای عملیاتی گسترده، سازگاری با محیط زیست و بدون چین و چروک.

معایب: استحکام کششی و کشیدگی کمتر و مقاومت ضعیف در برابر سایش و پارگی.

کاربرد: درزگیر شیشه‌ای، پدهای عایق در دمای شدید، رنگ‌ها، ورقه‌های محافظ تشک، ظروف ایمن در مایکروویو، سرپستانک‌ها و پروتزها.

EPDM

لاستیک EPDM یک الاستومر همه جانبه با تحمل بیشتر در برابر اثرات محیطی مانند نور خورشید، گرما، UV، ازن، رطوبت، هوا، آب و بخار است. این ماده مقاومت جریان الکتریکی خوبی را همراه با محدوده دمایی مناسب ارائه می‌دهد. این لاستیک در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله صنایع خودروسازی، ساختمانی، الکترونیکی و مواد عایق.

مزایا: نسبتاً اقتصادی، مقاومت در برابر آب و هوا، عایق بندی بالا و ضد سایش.

معایب: عملکرد ضعیف با روغن، اسیدها، نفت سفید و بسیاری از مواد شیمیایی.

کاربرد: پوشش سقف، پوشش مخازن آب، واشر، سیم و پروفیل و برای تزئینات درب و پنجره.

لاستیک نئوپرن
نیتریل

لاستیک نیتریل که به نام‌های NBR ،Buna-N، و لاستیک اکریلونیتریل بوتادین نیز شناخته می‌شود، یک لاستیک مصنوعی کوپلیمری ساخته شده از اکریلونیتریل و بوتادین است. این ماده به دلیل بی‌اثر بودن آن نسبت به نفت و سوخت‌های مبتنی بر نفت، به عنوان بهترین ماده الاستیک سازگار با فرآورده‌های نفتی شناخته می‌شود. نیتریل بهترین انتخاب برای کاربردهایی است که به دلیل مواد مبتنی بر نفت نیاز به تجزیه ندارند. حالت ارتجاعی لاستیک نیتریل یا NBR، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای آزمایشگاه‌ها، نظافت و تولید دستکش‌ها تبدیل کرده است.

مزایا: مقرون به صرفه در مقایسه با نئوپرن، مقاومت در برابر سایش، عدم پوسیدگی و مقاومت در برابر روغن، سوخت، الکل یا گریس.

معایب: محدوده دمایی محدود، مقاومت ضعیف در برابر ازن، آب و هوا و آفتاب و مقاومت کم در برابر شعله.

کاربرد: مهر و موم‌ها، واشر، شیلنگ و ورق‌های عایق برای سیستم‌های HVAC.

وایتون (فلورالاستومر)

لاستیک وایتون Viton Rubber یک ماده لاستیکی است و در قطعاتی استفاده می‌شود که با سوخت و روغن سروکار دارند. این ماده به دلیل مقاومت استثنایی خود در برابر مواد شیمیایی، اسیدها، هیدروکربن‌ها، سوخت و گازها شناخته شده است. این ماده بهترین انتخاب برای مواد الاستیک است که در ماهواره‌ها، فعالیت‌های فضایی هواپیما و اکتشافات در اعماق دریا استفاده می‌شود و به عنوان یک الاستومر با کارایی بالا در محیط‌های گرم و خورنده از شهرت بسیار بالایی برخوردار است.

مزایا: دمای بالای مناسب و قابل اطمینان‌ترین لاستیک برای شرایط سخت.

معایب: تراکم بالا، بسیار پرهزینه و محدودیت موجودی.

کاربرد: مهر و موم، واشر، واشر، لنت عایق و برف پاک کن.

لاستیک epdm

بوتیل

این لاستیک در هنگام فشرده شدن، بازگشت خوبی را ارائه می‌دهد. در برابر گازها نفوذ ناپذیر است و بیشتر در ساخت مواد چسبی، مواد شیمیایی کشاورزی، ترکیبات فیبرهای نوری، اورینگ‌ها، چسب‌های آکواریوم، مواد آب‌بندی، سلفون‌ها، سیالات الکتریکی، روان‌کننده‌ها و کاغذ استفاده می‌شود.

مزایا: خواص انعطاف پذیری خوب، نفوذ ناپذیری در برابر گازها، گرمای رضایت بخش، آب و هوا و مقاومت در برابر آب.

معایب: مناسب نبودن برای روغن، سوخت و دماهای بالا.

کاربرد: ساخت لاستیک‌های بدون تیوب، لوله‌های داخلی، کیسه‌های توپی ورزشی، چسب‌ها، کالاهای ورزشی، لوله‌ها و برف پاک کن‌ها.

SBR (لاستیک بوتادین مصنوعی)

لاستیک استایرن بوتادین یا SBR یک لاستیک مصنوعی است که از مونومرهای استایرن و بوتادین تشکیل شده است. این لاستیک ساختاری پلیمری و تصادفی مانند لاستیک دارد و لاستیک مصنوعی همه منظوره است که برای بهبود مقاومت کششی و سایش با لاستیک طبیعی مخلوط می‌شود. این لاستیک طیف گسترده‌ای از کاربردها را برای پلیمرهای الاستیک ارائه می‌دهد. این لاستیک مصنوعی مقرون به صرفه‌ترین و پر مصرف‌ترین است.

مزایا: مناسب برای ترکیب با لاستیک‌های دیگر، مقرون به صرفه، خواص فیزیکی خوب، مقاومت در برابر سایش عالی و خواص عایق الکتریکی خوب.

معایب: مقاومت کم در برابر روغن‌ها، بنزین و حلال‌های هیدرو کربنی آلیفاتیک و آروماتیک، مقاومت ضعیف در برابر عوامل جوی و ازون، مقاومت کم در برابر نفوذ گازها، مقاومت گرمایی کم، مقاومت کم در برابر شعله و اشتعال و فرآیند پذیری بسیار مشکل.

کاربرد: کفش، کالاهای ورزشی، قطعات خودرو، واشر، کوپلینگ، لاستیک خودرو، شیلنگ و چسب.

درباره ما: ما تولید کننده و تامین کننده عمده انواع کفپوش‌ها هستیم و آن‌ها را با تنوع زیاد و قیمت مناسب ارائه می‌دهیم.مجموعه پالیزفوم با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب کفپوش pvc و کفپوش لاستیکی را تهیه و تولید می‌کنند. مشتریان پالیزفوم با اعتماد به مجموعه ما بیش از نیم دهه است که از کفپوش و محصولات ما خریداری و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به: شهرداری، فدراسیون‌های ورزشی سایر استان‌ها، باشگاه‌های رزمی، ارگان‌های دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها و… اشاره کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *