لاستیک نئوپرن چیست؟ بررسی خواص، کاربردها، مزایا و معایب

لاستیک نئوپرن چیست؟

لاستیک نئوپرن یکی از متنوع‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است و در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در مقایسه با سایر مواد، مزایای زیادی ارائه می‌دهد و همین کاربردهای بالقوه آن را در بخش‌های مختلف افزایش می‌دهد.

نئوپرن در سال 1930 توسط DuPont به عنوان یک جایگزین مقاوم در برابر هوا و روغن برای لاستیک طبیعی ساخته شد. این اولین لاستیک مصنوعی تولید انبوه شناخته شد و به عنوان یک ماده همه منظوره در نظر گرفته می‌شد.

لاستیک نئوپرن انواع مختلفی دارد که برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. ترکیب شیمیایی، ویژگی‌های فیزیکی و روش‌های پردازش، درکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن ارائه می‌کند.

لاستیک نئوپرن یا ورق Cr چیست؟

لاستیک نئوپرن که به عنوان پلی کلروپران یا PC Rubber هم شناخته می‌شود، یک لاستیک مصنوعی همه کاره است. لاستیک نئوپرن یکی از اولین الاستومرهای مصنوعی است و مقاومت بالایی در برابر روغن، نفت و آب و هوا دارد. زمانی که ترکیب آلی کلروپرن پلیمریزه می‌شود این لاستیک تولید می‌شود.

نئوپرن (CR) معمولاً برای آب بندی و عایق استفاده می‌شود و مزایای متعددی از جمله مقاومت در برابر روغن‌ها، گریس‌ها و فرآورده‌های نفتی دارد.

این لاستیک یک ماده استثنایی همه جانبه است و خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی آن، آن را به گزینه‌ای ایده آل تبدیل کرده است، مخصوصاً برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف پذیری، عایق بالا و مقاومت در برابر آب و دوام دارند.

خواص لاستیک نئوپرن

خواص لاستیک نئوپرن

پلی‌کلروپرن یا نئوپرن پلیمری از کلروپرن است، نئوپرن را گاهی با نام شیمیایی خود، کلروپرن (CR) می‌شناسند. کلروپرن بین 65 تا 75 درصد از وزن کل ترکیب پلیمری را تشکیل می‌دهد. این منجر به یک ماده الاستومری انعطاف پذیر و در عین حال قوی، با خواص عایق حرارتی استثنایی می‌شود.

ترکیب منحصر به فرد نئوپرن عملکرد برتر آن را در مقایسه با سایر لاستیک‌های مصنوعی ارائه می‌دهد. با خاصیت ارتجاعی خوب، مقاومت بالا و استحکام کششی، می‌تواند از کشش‌های مکرر یا از دست دادن شکل در طول زمان جان سالم به در ببرد.

نئوپرن محافظت عالی در برابر خوردگی ناشی از آسیب رطوبت ایجاد می‌کند، بنابراین برای کاربردهای خارج از منزل یا برای استفاده در نزدیکی آب ایده‌آل است.

وقتی صحبت از کاربرد در محیط‌های شدید می‌شود، محدوده دمایی لاستیک نئوپرن و مقاومت حرارتی آن بین 40 – تا 125 + درجه سانتیگراد است که به آن برتری بزرگی نسبت به بسیاری از همتایان خود می‌دهد.

چگالی لاستیک نئوپرن نیز بر استفاده از آن تأثیر می‌گذارد. لاستیک نئوپرن جامد بسیار متراکم است و 1.23 گرم بر سانتی‌متر مکعب وزن دارد. فرم اسفنجی، نئوپرن سلولی، راحت‌تر از فرم جامد فشرده می‌شود. تغییرات در چگالی باعث می‌شود نئوپرن تطبیق پذیرتر شود.

مهندسان، سختی لاستیک نئوپرن را با استفاده از تست سختی سنجی لاستیک اندازه‌گیری می‌کنند – یک روش استاندارد برای اندازه‌گیری سختی لاستیک و مواد پلاستیکی است. مقیاس‌های مختلف سختی مواد را با استفاده از یک مرجع ثابت جهانی مقایسه می‌کنند.

مزایای نئوپرن یا ورق Cr

خواص ضد آب و مقاوم در برابر خوردگی نئوپرن، آن را در برابر طیف وسیعی از عوامل محیطی از جمله اشعه ماوراء بنفش، ازن و اکسیداسیون انعطاف پذیر می‌کند. پایداری حرارتی خوب نئوپرن به این معنی است که در محدوده دمایی -40 تا +120 درجه سانتیگراد انعطاف پذیر باقی می‌ماند.

لاستیک نئوپرن همچنین مقاومت شیمیایی همه جانبه‌ای از خود نشان می‌دهد و بی‌جهت تحت تأثیر طیف وسیعی از مواد شیمیایی رایج از جمله حلال‌ها، روغن‌ها و سوخت‌های مبتنی بر نفت قرار نمی‌گیرد. نئوپرن همچنین بادوام و مقاوم در برابر پارگی است و به راحتی به فلزات و پارچه‌ها می‌چسبد. برخی از ترکیبات نیز در برابر شعله مقاوم هستند.

این لاستیک ترکیب پذیری خوبی دارد، بطوری که ساختار پلیمر نئوپرن را می‌توان اصلاح کرد تا یک ماده با طیف گسترده‌ای از خواص شیمیایی و فیزیکی ایجاد شود.

معایب نئوپرن

عیب اولیه نئوپرن هزینه بالای آن است. چندین ماده دیگر ویژگی‌های مشابهی را با قیمت پایین‌تر ارائه می‌دهند. نئوپرن همچنین مقاومت ضعیفی در برابر اسیدهای اکسید کننده قوی، استرها، کتون‌ها و هیدروکربن‌های خاص دارد. سایر مواد لاستیکی مقاومت بالایی در برابر روغن دارند. نئوپرن می‌تواند در طول زمان آب را جذب کند و به عنوان عایق الکتریکی توصیه نمی‌شود.

مزایای لاستیک نئوپرن

کاربردهای لاستیک نئوپرن یا ورق Cr

لاستیک نئوپرن بسیار متنوع است و در محصولات مختلفی استفاده می‌شود. این لاستیک به سرعت لاستیک طبیعی تجزیه نمی‌شود و برای واشرها و شیلنگ‌ها ایده‌آل است. نئوپرن به دلیل خاصیت عایق بودن بیشتر در لباس های مرطوب استفاده می شود.

سایر کاربردهای معمولی لاستیک نئوپرن شامل موارد زیر است:

  • صنایع خودرویی: درزگیر پنجره‌ها و درها، درزگیرهای چراغ
  • صنایع پزشکی: ساخت بریس‌ها از جمله مچ، زانو و آرنج
  • صنایع دریایی: تولید محصولات دریایی، لباس‌ها و وسایل غواصی
  • صنایع الکترونیکی: ترانسفورماتورهای قدرت، لامپ‌ها، سیم‌ها و سایر کاربردهای الکتریکی
  • صنایع ساختمانی: واشرها، لنت‌های یاتاقان پل، آسانسور و سایر مصالح ساختمان
  • تجهیزات ایمنی: دستکش‌ها و سایر لباس‌های محافظتی

لاستیک SBR در مقابل نئوپرن

تفاوت بین لاستیک SBR و نئوپرن چیست؟ در حالی که هر دو نوع لاستیک مصنوعی هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین آن‌ها وجود دارد. اول، نئوپرن معمولاً ارزان‌تر از SBR است. گذشته از این، نئوپرن در برابر روغن مقاوم است، در حالی که SBR مقاوم نیست. علاوه بر این، نئوپرن مقاومت بهتری نسبت به ازن دارد.

تفاوت بین لاستیک نئوپرن و نیتریل در این است که نیتریل به ویژه در برابر سایش و مواد شیمیایی مقاوم است، در حالی که نئوپرن در برابر آب و هوا مقاوم‌تر و بادوام‌تر شناخته می‌شود. در حالی که هر دو جایگزین دارای خواص الاستومری مشابهی هستند، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوت آنها به این معنی است که آنها برای صنایع و کاربردهای کاملا متفاوت مفید هستند.

نیتریل معمولاً در اجزای تجهیزات متحرک، از جمله شیلنگ‌های هیدرولیک و کاربراتورها استفاده می‌شود، در حالی که نئوپرن اغلب در مهر و موم ضربه‌گیرها یا برای آب‌بندی پنجره‌ها و درها استفاده می‌شود.

لاستیک نئوپرن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

نئوپرن یک انتخاب محبوب برای مهندسانی است که به دنبال یک ماده همه کاره هستند. به لطف نئوپرن، طراحان می‌توانند محصولات قوی برای مقاومت در برابر شرایط سخت ایجاد کنند.

این لاستیک برای استفاده در کاربردهایی ایده‌آل است‌که در معرض دماهای شدید قرار دارند، مانند واشرها و مهر و موم‌ها. نئوپرن همچنین در ماشین آلات صنعتی و اجزای کامپیوتر، مهر و موم‌های مقاوم در برابر آب، قطعات خودرو و عایق‌های حرارتی بالا ایده‌آل است.

انواع صنایعی که از نئوپرن استفاده می‌کنند شامل ساخت و ساز، راه آهن، کشتی سازی، هواپیما و هوافضا، برق، خودروسازی و مهندسی است. بسیاری از کاربردها به نئوپرن مقاوم در برابر شعله نیاز دارند و انواع مختلفی از آن موجود است. ورقه‌های نئوپرن را می‌توان به صورت رولی و به اندازه دلخواه عرضه کرد.

کاربرد لاستیک نئوپرن

سوالات متداول در مورد لاستیک نئوپرن

نئوپرن چه زمانی اختراع شد؟
به دنبال افزایش تقاضا برای لاستیک طبیعی و متعاقب آن افزایش قیمت در دهه 1920، دانشمندان به دنبال ایجاد یک جایگزین مصنوعی ارزان‌تر شدند. برای اولین بار نبود که DuPont به موفقیت مورد نیاز برای ایجاد یکی از اولین لاستیک‌های مصنوعی موفق دست پیدا می‌کرد.

در سال 1930، یک شیمیدان آمریکایی به نام آرنولد کالینز، که بخشی از گروه تحقیقاتی دوپونت بود، پس از بررسی محصولات جانبی دی وینیل استیلن (مشتقات وینیل استیلن) به کشف خود دست پیدا کرد. پس از جنگ جهانی دوم، DuPont در یک کارخانه نئوپرن سرمایه گذاری کرد تا تقاضای فزاینده برای لاستیک نئوپرن را برآورده کند.

لاستیک نئوپرن چگونه ساخته می‌شود؟
نام فنی نئوپرن پلی کلروپرن است. این لاستیک مصنوعی فوم شده در درجه اول از اتم‌های کربن و هیدروژن تشکیل شده است و با برانگیختن یک واکنش شیمیایی شامل کلروپرن ساخته می‌شود. پس از این واکنش، تراشه‌های پلی کلروپرن باقی می‌مانند که می‌توانند ذوب شده و با انواع رنگدانه‌های کربنی و عوامل کف کننده مخلوط شوند. این مخلوط در یک دستگاه گرمایشی- معمولاً یک اجاق گاز یا فر- قرار می‌گیرد و به طور موثر تا زمان منبسط شدن پخته می‌شود. موادی که برای شما باقی می‌ماند نئوپرن است که می‌توان آن را برش داد و به ورقه‌های نئوپرن با ضخامت‌های متفاوت تبدیل کرد.

آیا نئوپرن ضد آب است؟
فوم نئوپرن را می‌توان به دو صورت سلول باز یا سلول بسته تولید کرد. نئوپرن سلول بسته به دلیل محتوای نیتروژن خود ضد آب است و دارای جیب‌های کوچک گاز است که عایق بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

درزگیر لاستیکی نئوپرن را از کجا بخریم؟

پالیزفوم یک تولید کننده پیشرو در صنعت ورق Cr با کارایی بالا است. مجموعه پالیزفوم با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب ورق Cr را تهیه و تولید می‌کنند. مشتریان پالیزفوم با اعتماد به مجموعه ما بیش از نیم دهه است که از لاستیک و محصولات ما خریداری و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به: شهرداری، فدراسیون‌های ورزشی سایر استان‌ها، باشگاه‌های رزمی، ارگان‌های دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها و… اشاره کرد.

منبع: coruba.co.uk

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *