ورق فوم EPDM چیست؟ بررسی مزایا، کاربرد و معایب

ورق فوم EPDM

اتیلن پروپیلن دی ان مونومر یا EPDM، نوعی لاستیک مصنوعی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. این لاستیک که در اوایل دهه 1960 توسعه پیدا کرد از مونومرهای اتیلن، پروپیلن و دی ان ساخته شده و نوعی لاستیک متنوع، بادوام و با کاربردهای فراوان است. در حالی که لاستیک طبیعی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ازن خراب شده و در طول زمان شکننده می‌شود، برخی از لاستیک‌های مصنوعی مانند EPDM به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در شرایط شدیدتر مقاومت کنند و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

همچنین می‌توان ساختار EPDM را به گونه‌ای تغییر دارد که بتواند دماهای بالاتر از 150 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

EPDM به دلیل دوام، انعطاف پذیری، توانایی تحمل طیف وسیعی از دماها و خواص‌های دیگر کاربردهای زیادی دارد. این کاربردها شامل اتصالات انعطاف پذیر، واشرهای آب، حلقه‌های O، گرومت‌ها، انواع قطعات خودرو و همچنین بسیاری از کاربردهای دیگر در فضای باز است. همچنین این لاستیک تنها لاستیکی است که برای ساخت سیستم‌های سقف کامل استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ورق فوم EPDM چیست؟

  • مقاوم در برابر شرایط جوی
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • مقاوم در برابر هوا
  • مقاوم در برابر اسید و باز
  • دارای قابلیت کشسانی بالا
  • مقاوم و کندسوز در برابر شعله
  • دارای درجه سختی متناسب با کاربرد
  • قابل استفاده به عنوان عایق برودتی
  • محدوده دمایی بالا (در شرایط سرد بسیار انعطاف پذیر / حداکثر تا دمای 140 درجه سانتی‌گراد مقاومت در برابر حرارت)

ورق فوم EPDM

خواص ورق فوم EPDM

EPDM خواص مفید بسیاری دارد که آن را به یک انتخاب عالی برای بسیاری از کاربردها تبدیل می‌کند، البته مانند هر پلیمر دیگری، معایبی نیز دارد. قبل از اینکه EPDM را برای برنامه خود انتخاب کنید، بهتر است تمام جوانب مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید.

مزایای ورق فوم EPDM

EPDM بادوام، انعطاف پذیر و در برابر اشعه ماوراء بنفش، ازن، هوا، اسیدها و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر مقاوم است. همچنین یکی از مقاوم‌ترین مواد لاستیکی در برابر آب است. این دوام آن را به یک انتخاب رایج برای بسیاری از کاربردهای مختلف در فضای باز تبدیل می‌کند. علاوه بر این، رنگ آن بر خلاف بسیاری از لاستیک‌ها، در معرض عناصر محو نمی‌شود. اگر به درستی از EPDM مراقبت شود، می‌تواند چندین سال دوام بیاورد.

EPDM همچنین دارای محدوده عملیاتی دمایی بسیار گسترده‌ای است. این پلیمر می‌تواند دمای پایین تا 60- درجه فارنهایت (-16 درجه سانتیگراد) و تا 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) را تحمل کند. بر خلاف بسیاری از پلیمرهای دیگر، می‌تواند در معرض طیف وسیعی از دماها قرار بگیرد و تجزیه نشود. EPDM همچنین برای قالب‌گیری، فشرده سازی یا انتقال به خوبی پردازش می‌شود.

معایب ورق فوم EPDM

EPDM یکی از بهترین پلیمرهای لاستیکی است، اما هنوز هم معایبی دارد. در حالی که در دماهای شدید عملکرد خوبی دارد، اما مقاومت خوبی در برابر شعله ندارد. همچنین مقاومت خوبی در برابر روغن‌های معدنی یا روغن‌های نفتی ندارد. اگر برای مدت طولانی در معرض این عناصر قرار بگیرد، EPDM خراب می‌شود. همچنین ایجاد پیوند قوی لاستیک به فلز با EPDM دشوار است.

مزایای ورق فوم EPDM

کاربردهای متداول لاستیک EPDM

EPDM یکی از متداول‌ترین پلیمرهای لاستیکی است که کاربردهای وسیعی دارد. همانطور که قبلاً گفته شد، دوام و توانایی کلی آن در مقاومت در برابر عناصر، آن را به یک انتخاب عالی برای بسیاری از کاربردها در فضای باز تبدیل کرده است. چند نمونه از برنامه‌های کاربردی EPDM عبارتند از:

  • خودرو: EPDM برای بسیاری از قطعات مختلف خودرو، از جمله مهر و موم درها و پنجره‌ها، سیستم‌های ترمز، سپرها، برف پاک کن‌ها، شیلنگ‌ها و لوله‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • لوکوموتیو: EPDM برای ساخت کانکتورهای انعطاف پذیر مورد استفاده در لوکوموتیوها استفاده می‌شود. انعطاف پذیری، مقاومت در برابر دما، مقاومت در برابر ازن و مقاومت در برابر عوامل جوی به این معنی است که می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.
  • ساخت و ساز: EPDM برای سقف، درزگیرها، آب بندی، درب گاراژ، استخر و بسیاری از کاربردهای دیگر در ساخت و ساز استفاده می‌شود.
  • صنعتی: EPDM برای واشرهای آب، حلقه‌های O، گرومت‌ها، عایق‌های الکتریکی و… استفاده می‌شود.

EPDM یکی از رایج‌ترین لاستیک‌ها برای صنعت خودروسازی، بسته بندی، لجستیک، ساختمان، هوافضا، کشتی سازی و عایق بندی است. برای اطلاع از قیمت و خرید فوم EPDM می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش پالیزفوم تماس بگیرید.

مجموعه پالیزفوم با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب ورق فوم EPDM را تهیه و تولید می‌کنند. مشتریان پالیزفوم با اعتماد به مجموعه ما بیش از نیم دهه است که از کفپوش و محصولات ما خریداری و استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به: شهرداری، فدراسیون‌های ورزشی سایر استان‌ها، باشگاه‌های رزمی، ارگان‌های دولتی و غیردولتی، مهدکودک‌ها و… اشاره کرد.

منبع: lakeerierubber

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *